Peugeot Jet Force 125 Compressor
15. 1. 2007
Na podzim loňského roku byl v Miláně představen první sériově vyráběný
skútr se čtyřdobým, kompresorem přeplňovaným, motorem. Model Jet Force
se vyrábí i ve verzi 50ccm (dvoudobý) a 125ccm bez přeplňování. Já měl
možnost zkusit nejsilnější stopětadvacítku v sériovém skútru.
Motor, brzdy
Pokud se Vám dostane do rukou něco tak zvláštního, jako je přeplňovaný motor nebudete dlouho sledovat tvary kapotáže a vyrazíte rychle na silnici. Motor je vskutku dravec a dokáže vás velmi rychle vystřelit. Zrychlení do cca 90km/h je opravdu luxus a to nejen v oblasti skútrů. Nad tuto rychlost motor nevadne nijak výrazně, ale zrychlení už není tak drastické a i do mírného kopce lze roztáhnout ve dvou lidech na 110km/h. Maximální rychlost je těsně nad 120km/h, z kopce jde ještě o kousek dál.
Motor, brzdy
Pokud se Vám dostane do rukou něco tak zvláštního, jako je přeplňovaný motor nebudete dlouho sledovat tvary kapotáže a vyrazíte rychle na silnici. Motor je vskutku dravec a dokáže vás velmi rychle vystřelit. Zrychlení do cca 90km/h je opravdu luxus a to nejen v oblasti skútrů. Nad tuto rychlost motor nevadne nijak výrazně, ale zrychlení už není tak drastické a i do mírného kopce lze roztáhnout ve dvou lidech na 110km/h. Maximální rychlost je těsně nad 120km/h, z kopce jde ještě o kousek dál.
| |
| 4.9.2006, Komentáře: 30 |
Test skútru |
||||||
Na
podzim loňského roku byl v Miláně představen první sériově vyráběný
skútr se čtyřdobým, kompresorem přeplňovaným, motorem. Model Jet Force
se vyrábí i ve verzi 50ccm (dvoudobý) a 125ccm bez přeplňování. Já měl
možnost zkusit nejsilnější stopětadvacítku v sériovém skútru.Motor, brzdy Pokud se Vám dostane do rukou něco tak zvláštního, jako je přeplňovaný motor nebudete dlouho sledovat tvary kapotáže a vyrazíte rychle na silnici. Motor je vskutku dravec a dokáže vás velmi rychle vystřelit. Zrychlení do cca 90km/h je opravdu luxus a to nejen v oblasti skútrů. Nad tuto rychlost motor nevadne nijak výrazně, ale zrychlení už není tak drastické a i do mírného kopce lze roztáhnout ve dvou lidech na 110km/h. Maximální rychlost je těsně nad 120km/h, z kopce jde ještě o kousek dál. Motor je vybaven moderním nepřímým elektronickým vstřikováním a co především ovlivňuje výrazný kroutící moment je kompresor .
S tímto druhem přeplňování se setkáme ve velké míře na upravených
motorech pro závody dragsterů, na sériových motocyklech je Peugeot
zatím jediný. Jedná se o klasický Rootsův kompresor,
který má výhodu oproti turbodmychadlu v okamžitém nástupu přeplňování
od nízkých otáček. Stlačovaný vzduch je hnán přes mezichladič nad
zadním kolem do válce. Řízení motoru má na starost plnohodnotné vstřikování
používané i u motocyklů, které obsahuje samodiagnostiku a možnost přes
počítač nastavení některých parametrů ovlivňujících chod motoru. Mimo
to lze i pomocí počítače měnit mezi verzí 15koní a 20koní, kdy slabší
verze se hodí pro záběh, případně v omezení řidičské skupiny. Software
je navržen pro tři stupně závažnosti závad. Při malé závadě svítí
kontrolka a motor „normálně“ jede, při střední závadě motor nejde
vytočit nad 6000ot/min, čímž vás donutí zajet do servisu a v nejhorším
případě svítí jen kontrolka a motor je „mrtvý“.Odstředivá spojka zabírá relativně vysoko a to ve 4000 ot/min. Jedná se ale přece o sportovně laděný stroj a tak záměrem je dosáhnout značné zrychlení, což rozjezd na vyšší otáčky krásně zvládne. Motor se pak rychle dostane skoro ke konci do 9000 ot/min, kde je držen variátorem až do rychlosti cca 125km/h. Dále lze vytočit, ale při delší jízdě v červeném poli je stav vyhodnocen jako přetočení motoru a je nutné vymazání „závady“ v servisu. Brzdy
jsou použity kotoučové s jedním vpředu o průměru 226mm a s jedním vzadu
o průměru 210 mm. Přední hydraulický třmen je plovoucí dvoupístkový,
zadní je jednopístkový. Je možné pořídit i verzi s ABS na
přední kolo a posilovačem brzdného účinku. Námi testovaná verze byla
bez ABS a posilovač není vyloženě nutný. Při razantnějším brzdění ve
dvou lidech se dalo přibližně 300 kilo zastavit velmi rychle a snadno. Rám a design Už na první pohled velmi líbivý design, který v některých partiích silně připomíná designově velmi úspěšný model SpeedFight. V přední části je zaříznutá dvojice světlometů,
kde v horní části nalezneme obrysová světla, ve spodní pak světlo
potkávací/dálkové ve druhém světlometu pak světlo dálkové. Blinkry jsou
stylově zasazeny do kapotáže a vzadu přímo do zadního světla.
Viditelným prvkem je i samotný rám, který je na skútr docela nezvyklý.
Tento výběr je především z důvodu zvýšení tuhosti a tím zlepšení
jízdních vlastností. Jedná se o perimetrický rám
z ocelových dílů, kde je využito vnitřního prostoru mezi bočními díly
pro palivovou nádrž, čímž se vytrácí na skútrech někdy docela praktický
prostor mezi nohama. Přední
kolo je odpruženo dvojicí teleskopických tlumičů a zadní kolo má
centrálně umístěnou plnohodnotnou jednotku pružení (ocel.pružina) /
tlumení (olej). Velkým mínusem z mého pohledu je zde absence vnitřního prostoru
na helmu. Toto místo zabírá airbox a tak v touze za úložným prostorem
je varianta zadního kufru. Přístrojový panel podává řidiči dostatek
informací. Rychloměr je digitální ve spodní části velkého analogového
otáčkoměru, v levé části je LCD display s celkovými nebo
denními kilometry, hodiny a stav paliva. Pravý budík informuje o
teplotě motoru. Mimo světelné kontrolky blinkrů je Jet Force vybaven
obdobně jako v autě i zvukovou signalizací (ze začátku jsem se na
křižovatce lekal, že ke mně couvá náklaďák).Jízda Převážná část testovací jízdy probíhala ve dvou lidech. Sedlo
řidiče je luxus, velké a měkké. Hůř je na tom pozadí spolujezdce. Zadní
sedlo je tvořeno patrně jen jako nouzovka a něco ve stylu R1 – malé a
tvrdé. Aby to neměl spolujezdec lehké, čeká ho mezi předním a zadním
sedlem dosti tvrdá plastová hrana a věřte, že během jízdy ji docela
často ozkoušíte. Skútr
má poměrně velkou výšku sedla a menší zástupkyně něžného pohlaví mohou
mít problémy při manévrování na místě. Ač se nejedná o laboratorní
měření, tak na grafu jsou vidět hodnoty měřených časů při akceleraci z
nulové rychlosti při zátěži cca 110 kg po rovince. Když trochu víc
taháte za plyn, a to u tohoto stroje ani moc jinak nejde, dostáváte se
na vyšší spotřebu než je u nepřeplňovaných motorů zvyklé. Jízda
byla vždy ve dvou a to smíšeně město/okresky přičemž spotřeba vyšla
prvních 150km na 5,5L/100km při dalších 150km šla níže na 5L/100km. Toto je ovšem nutné brát spíše jako horní hranici. S touto spotřebou vám vystačí 8litrová nádrž právě na těch 150 kiláků. |
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář


















